10 grudnia 2024 r. mgr Justyna Tomala z Katedry Przedsiębiorczości i Innowacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie poprowadziła szkolenie pt. „VOSviewer jako przydatne narzędzie w badaniach naukowych”. Uczestnicy mieli okazję poznać podstawy obsługi tego narzędzia oraz jego praktyczne zastosowania w pracy naukowej.
Obejrzyj nagranie ze szkolenia – to doskonała okazja, by zgłębić swoją wiedzę na temat VOSviewer’a – narzędzia służącego do analizy i wizualizacji danych bibliometrycznych, wykorzystywanego przede wszystkim do:
analizy sieci cytowań i współautorstwa,
tworzenia map współwystępowania słów kluczowych,
badania powiązań tematycznych w literaturze naukowej.
Zobacz nagranie również wtedy, gdy nie mogłeś/-aś wziąć udziału w wydarzeniu lub chcesz przypomnieć sobie omówione zagadnienia!
Kliknij tutaj lub w poniższy obraz, aby zostać przekierowanym do nagrania:
3 grudnia 2024 roku prof. Edyta Rudawska z Uniwersytetu Szczecińskiego poprowadziła szkolenie pt. „Jak przygotować dobry artykuł naukowy”. Było to wydarzenie pełne praktycznych wskazówek i inspiracji, skierowane do osób pragnących doskonalić swoje umiejętności w pisaniu naukowym. Poniżej znajdziesz podsumowanie kluczowych tematów poruszonych podczas spotkania.
Wyzwania związane z doktoratem
Na początku Mateusz Juźwik uczciwie przedstawił trudności, z jakimi mierzą się doktoranci. Wskazał, że doktorat wymaga ogromnej determinacji, dobrej organizacji czasu oraz umiejętności radzenia sobie z krytyką. Podkreślił takie wyzwania, jak:
konieczność samodyscypliny i umiejętność zarządzania czasem,
stres wynikający z ciągłej presji czasu i troski o końcowy wynik,
konieczność zajmowania się jednym tematem przez cały okres kształcenia w szkole doktorskiej.
Korzyści związane z doktoratem
Mimo trudów, doktorat to niepowtarzalna okazja do rozwoju i zdobycia kompetencji cenionych na rynku pracy. To z jednej strony perspektywa rozwoju naukowego, a z drugiej zawodowego (biznesowego). Oto kluczowe korzyści:
- rozwijamy krytyczne myślenie i podejście do analizowania rzeczywistości i wyciągania z niej wniosków,
budowanie sieci kontaktów (nie tylko naukowych),
możliwość wyróżnienia się na rynku pracy.
Co trzeba zrobić, żeby się dostać do szkoły doktorskiej?
Rekrutacja do szkoły doktorskiej, to przede wszystkim ustrukturyzowany proces, którego końcowy sukces zależy od spełnienia wielu kryteriów stawianym kandydatom. W związku z tym osoby, które pragną dostać się do szkoły doktorskiej powinny, m.in:
- zapoznać się z kryteriami rekrutacyjnymi – są one publiczne, a każda ze szkół doktorskich ma swoje zasady,
- przeanalizować swoje mocne i słabe strony pod kątem kryteriów stawianych kandydatom,
- zaplanować działania, które pomogą zminimalizować ewentualne braki w potencjalnej aplikacji,
- dowiedzieć się jakie dokumenty i załączniki powinny znaleźć się w składanej aplikacji do szkoły doktorskiej.
Poza wymienionymi aspektami, jednym z najważniejszych w procesie rekrutacji do szkoły doktorskiej jest indywidualny plan badawczy. Od jakości i poziomu dopracowania tego dokumentu zależy przyszłość aplikujących. O tym jak poprawnie stworzyć indywidualny plan badawczy uczymy jako Blisko Nauki uczestników programu Science-Up. Gorąco zachęcamy do obserwowania naszej aktywności i zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach programu.
Znaczenie indywidualnego planu badawczego
Ważnym zadaniem stojącym przed doktorantem jest zrealizowanie planu badawczego nakreślonego przed rekrutacją. Przed jego opracowaniem warto bardzo dokładnie zapoznać się z literaturą dotyczącą tematu, który chcemy poruszyć i określić lukę badawczą (wskazanie na wycinek rzeczywistości, który chcemy zbadać). Wybrany temat nie powinien być, co do zasady, powieleniem już zrealizowanych badań – nasze dociekania mają za zadanie rzucić nowe światło na analizowane zagadnienia i poruszać niezbadane dotychczas obszary.
Do indywidualnego planu badawczego (IPB) należy wybrać temat, którym szczerze się interesujemy – szkoła doktorska trwa 4 lata i przez cały ten czas będziemy pracować nad zagadnieniami, które wybierzemy przed rozpoczęciem kształcenia w niej. Ten wybór jest niezwykle ważny, dlatego warto zdecydować się na temat, który będzie dotyczył naszych zainteresowań naukowych (i nie tylko) – ułatwi nam to realizację stawianych sobie celów.
Kolejnym istotnym aspektem jest systematyczność w realizacji planu badawczego. W połowie okresu kształcenia ma miejsce ocena śródokresowa, które determinuje dalsze losy doktoranta w szkole doktorskiej. Komisja może negatywnie zaopiniować jego postępy, co przyczyni się do przedwczesnego zakończenia przygody ze szkołą doktorską.
Ocena postępów wiąże się także z poziomem realizacji planów nakreślonych w indywidualnym planie badawczym. Warto więc na etapie planowania zachować się dosyć pragmatycznie i w IPB ująć tylko niezbędne założenia (najlepiej takie, których stopniem realizacji nie będziemy się przejmować).
Dlaczego warto spróbować swoich sił w szkole doktorskiej?
Szkoła doktorska to nie tylko droga dla wybitnych naukowców, ale także dla osób, które chcą poszerzyć swoje horyzonty i zyskać kompetencje przydatne w wielu obszarach zawodowych. Odpowiednie przygotowanie, otwartość na wyzwania i dobre zarządzanie czasem to klucz do sukcesu w tej wymagającej, ale satysfakcjonującej ścieżce kariery.
Ścieżka ta daje wiele bieżących korzyści zawodowych i prywatnych, tj. stypendium, zniżki w komunikacji publicznej, częściowe zwolnienia ze składek do ZUS, możliwość rekrutacji do programów stypendialnych i szkoleń dla doktorantów i wiele innych.
Chcesz lepiej poznać porady i wskazówki przekazane przez Mateusza Juźwika?
Obejrzyj nagranie ze szkolenia – to doskonała okazja, by zgłębić temat i udoskonalić swoją wiedzę na temat szkoły doktorskiej i korzyści oraz wyzwań wynikających z bycia doktorantem. Zobacz nagranie również wtedy, gdy nie mogłeś/-aś wziąć udziału w wydarzeniu lub chcesz przypomnieć sobie omówione zagadnienia!
Kliknij tutaj lub w poniższy obraz, aby zostać przekierowanym do nagrania:
Jeśli interesują Cię nasze kolejne przedsięwzięcia wspierające rozwój naukowy i podnoszące kompetencje studentów oraz doktorantów, serdecznie zapraszamy do zapisu na naszą listę mailingową! Będziesz na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami, warsztatami i możliwością uczestnictwa w ciekawych projektach.
Nie przegap szansy, aby dołączyć do grona młodych i ambitnych naukowców!